dilluns, 12 de novembre del 2012

Flam fet amb l'olla a pressió




Aquesta recepta és per fer flam (normal i corrent, com tantes altres receptes) amb la diferència que a l'hora de coure'l enlloc de posar-lo al forn, bany maria, o altres opcions, uso l'olla a pressió. He de reconèixer que era una mica escèptica quan ho vaig intentar, però el resultat queda molt molt bé. L'únic problema és que per tal de poder "apilar" tots els flams a l'olla a pressió aquests han de tenir una tapa que sigui prou consistent per posar-hi més flameres a sobre (no crec que el paper de plata vagi bé en aquest cas). Jo uso petits pots comprats al súper que en principi son per fer conserves. La forma del flam no queda tan bonica quan es posa damunt d'un plat, però és pràctic per guardar-los a la nevera uns sobre els altres, i queden molt bonics quan no es treuen del recipient. Aquí va la recepta. 

Ingredients:
- 1 l de llet (sencera millor, però això va a gustos)
- pell de mitja llimona
- 150 g de sucre
- 1 branca de vainilla
- 6 ous
- 150 g de sucre pel caramel

Elaboració:
1) Poseu la llet a bullir en una cassola amb la pell de llimona i la vainilla.

2) Mentre la llet s'escalfa foneu el sucre pel caramel en una cassola al foc. Jo no li poso aigua (no em cal), però tampoc tinc res en contra de posar-n'hi. Si hi poseu aigua que sigui poqueta (una cullerada), i és molt important que l'afegiu abans de començar a fondre el sucre, o us farà grumolls. Quan el sucre sigui fos poseu-lo al fons de les vostres flameres.

3) Quan la llet bulli, deixeu-la bullir un parell de minuts i apagueu el foc. Ara heu d'esperar que es refredi fins a (més o menys) temperatura ambient. Això ho fem perquè quan posem els ous (el següent pas) no volem que quallin en entrar en contacte amb la llet.

4) Barregeu els ous amb el sucre del flam. Quan estigui homogeni barregeu-ho amb la llet. Si no s'acaba de barrejar homogeni podeu acabar de donar-li un toc amb la batedora.

5) Poseu el flam dins les flameres (a sobre del sucre) i tapeu-les. Poseu les flameres dins l'olla a pressió. Jo tinc una olla de 6 litres amb dos nivells de pressió. Poso un drap moll al fons (perquè els pots, que en el meu cas son de vidre, no toquin directament el fons de l'olla i es trenquin) i dues tasses i mitja d'aigua (no cal més). I apilo les flameres a dins. Seguiu les següents instruccions al peu de la lletra i la textura del flam quedarà perfecta:

   a. Tanqueu l'olla a pressió ben tancada
   b. Ajusteu el sortidor de vapor a l'opció de pressió baixa (8 psi en el meu cas).
   c. Engegueu el foc (a foc viu) fins que arribi a pressió
   d. Quan arribi a pressió baixeu una mica el foc, de manera que la pressió es mantingui durant (exactament!) 4 minuts.
   e. Després de quatre minuts apagueu el foc i moveu el sortidor de vapor de manera que el vapor surti ràpidament de l'olla.
   f. Quan veieu que l'olla ja no té pressió podeu obrir-la i el vostre flam ja estarà fet! Dura força temps a la nevera (com a mínim 2 setmanes, probablement més, però mai m'he esperat tant de temps per menjar-me'ls tots!).


1 comentari:

  1. Molt bona idea la dels envasos de vidre per fer.los petits. Gracies !!!

    ResponElimina