divendres, 6 de maig del 2011

Pastís de formatge amb base de galeta


Ahir va ser el meu aniversari i em vaig fer aquest magnífic pastís de formatge! Vaig fusionar dues receptes diferents (tot i que la idea tampoc és precisament nova) per tenir una base de galeta amb el pastís de formatge que jo sé que a mi m'agrada. Resulta que la gràcia que té per mi un pastís de formatge amb base de galeta és que tingui un gust similar a la meravella que és menjar-se una galeta maria amb un tros de formatge sec. És deliciós! I tot és gràcies al contrast dolç-salat. Doncs bé, la majoria de pastissos de formatge, tot i que estan bons, són dolços, i no s'hi nota gaire el gust del formatge. És bo, perquè les coses dolces estan bones, però no té aquell toc especial del contrast del gust del formatge amb la dolçor de la galeta. Vaig demanar a un parell de persones que què els semblaria un pastís de formatge que fos salat, amb base de galeta dolça, i em van dir que estava boja. Per tant, vaig decidir fer el pastís de formatge menys dolç que la recepta, i amb més formatge. Crec que va quedar força bo, però seguiré en la recerca del pastís de formatge amb el contrast de gustos ideal!

Ingredients:

Per la crosta de galeta
* 200 g galetes Maria (alguna vegada ho he provat amb galetes digestive i està moooolt bo)
* 120 g mantega

Pel pastís de formatge
* 4 ous
* 6 cullerades de sucre morè
* 500 g de Philadelphia (aproximadament)
* 4 iogurts (2 tasses)
*5 cullerades de farina de blat de moro (maicena)
* la pell d'una llimona ratllada
* panses (opcional)

Elaboració:

1) Per preparar la base de galeta (que per cert, és opcional, podeu fer el mateix pastís sense la base de galeta. En aquest cas recobriu el motlle amb una mica de mantega i espolvoregeu-hi farina) pulveritzeu les galetes (amb les mans, amb una mà de morter, el que tingueu a mà) i barregeu-les amb la mantega fosa. Aixafeu la massa que us queda a la base del motlle. Si voleu fer també les parets segurament haureu de preparar una mica més de barreja (depèn de la mida del motlle, clar). Val a dir que és una mica difícil d'enganxar en vertical, així que si realment voleu tenir galeta per les parets jo obtaria per un motlle gran i poc fondo.

2) Barregeu tots els ingredients pel pastís de formatge excepte les panses i barregeu-los amb el minipimer. Us quedarà una massa molt líquida.

3) Aboqueu la massa líquida al motlle on hi havíeu posat les galetes amb mantega. Poseu-ho al forn preescalfat a foc baix, uns 180 C (350 F).

4) Les panses són el moment més delicat. Resulta que si es posen al principi, cauen al fons. Si es posen al final es queden a sobre. L'ideal és que quedin en un punt mig. Per aconseguir-ho hi ha dues metodologies.

a) Comenceu a coure el pastís i quan estigui endurint-se, però no fet del tot tireu les panses. L'inconvenient d'aquest mètode és que heu d'obrir el forn, i aquest pastís és una mena de sufflé, i li va malament que el forn s'obri i es tanqui gaire (com podeu veure a la foto jo vaig intentar fer aquest pas però vaig tirar les panses massa tard i no em va quedar massa bé).

b) Agafeu les panses i remulleu-les en aigua durant una estona perquè s'hidratin. També les podeu remullar en licor si ho preferiu. Abans de posar el pastís al forn treieu-les de l'aigua i assequeu-les amb un drap net. Aleshores arrebosseu-les lleugerament en farina. Tireu-les a la massa líquida i no cauran a sota.

5) Deixeu el pastís al forn fins que estigui fet. Es torrarà una mica per dalt, però el senyal és quan en clavar un punxó aquest surt net. El meu va trigar uns 40 min però depèn del forn i de la forma del motlle, clar

Bon profit!

2 comentaris: